الهی، شأن این کلمة کوچک که به این علوّ و عظمت است، پس «یا علیُّ یا عظیم»، شأنِ متکلّمِ این همه کلمات شگفت لاتتناهی چون خواهد بود؟
********حدیث قدسی ********
پیامبر در شب معراج عرض کرد؟پروردگارا اهل دنیا و اهل اخرت کیانند؟
پروردگار فرمود:اهل دنیا کسانی هستند که زیاد می خورند و زیاد می خوابندو زیاد می خندند و زیاد بر همه خشم می گیرند وکم راضی می شوند.نه از کسی در برابر اشتباه خود عرض خواهی می کنند و نه عرض خواهی کسی را می پذیرند. در معاصی خدا شجاع و در عبادت خدا تنبل هستند.ارزوهای دور و دراز دارند در حالیکه اجلشان نزدیک شده و اصلا به حساب خود رسیدگی نمی کنند.نفعشان برای مردم کم است.افرادی کم مسولیت و پرحرف و علاقمند به خورد و خوراکند.اهل دنیا نه در نعمت شکر بجا می اورند و نه در مصایب صبورند.خدمات فراوان در نظرشان بسیار کم و خدمات کم خود را بسیارمی دانند.خود را برای کاری که انجام نداده اند ستایش می کنند و چیزی را که حقشان نیست طلب می کنند.پیوسته از ارزوهای خود سخن میگویند و عیوب مردم را اشکار می کنند و کارهای خوب مردم را پنهان میکنند.پیامبر دوباره سوال کرد؟ایا اهل دنیا عیب دیگری دارند؟پرورگار فرمود : جهل و نادانی در بین انها فراوان است.برای کسی که از او علم اموخته اند احترام قائل نیستند و خود را عاقل و دانامی پندارند و لی در نظر اگاهان و صاحب دلان احمق و نادان هستند.
********حدیث روز********
1- قالَ الإمام موسى بن جعفر الکاظم (علیه السلام) :
وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، وَالثّانِیَةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِکَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْکَ، وَالرّبِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یُخْرِجُکَ عَنْ دینِکَ.([1])
حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمود: تمام علم مردم را در چهار مورد شناسائى کرده ام:
اوّلین آن ها این که پروردگار و آفریدگار خود را بشناسى و نسبت به او شناخت پیدا کنى.
دوّم، این که بفهمى که از براى وجود تو و نیز براى بقاء حیات تو چه کارها و تلاش هائى صورت گرفته است. سوّم، بدانى که براى چه آفریده شده اى و منظور چه بوده است. چهارم، معرفت پیدا کنى به آن چیزهائى که سبب مى شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوى (یعنى راه خوشبختى و بدبختى خود را بشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حرکت نکنى).
موضوع کتابها:دینی
کتاب اول: قرار عاشقی
کتاب دوم :تاثیر نماز در امرزش گناهان
کتاب دوم :فلسفه خلقت شیطان